Front Office - stora receptionen

Fyller pa Emmas fina, vad gor vi lista..
Nu sitter jag pa jobbet, kl ar kvart over nio och min trainer ar lite upptagen, sa jag fick anvanda datorn.. Jag anvander min vardefulla tid till en liten uppdatering for er darhemma.
Idag borjade jag 7.00, akte bussen 6.00 :) harliga morgonstunder! kvart over sju ar det morning briefing - morgonmote, alla som ska jobba far reda pa vad som har hant under gardagen, vilka forandringar som har skett under natten, hur manga in o utcheckningar som ar under dagen, omsattning, procent som ar uppbokat, vilka som ar VIP - helt enkelt allt. I front office maste man halla reda pa och veta allt, det ar de som ar ryggraden i hela den har gigantiska verksamheten kan man saga. Hit kommer gasterna och de kan fraga om allt, nar restaurangerna ar oppna (det finns fem olika!), vilka buffer det finns i veckan, priser, utflykter, allmana fragor om hotellet, osv., osv.. 
FO ar uppdelat i olika sektioner, vi har Center, Lobby, Cashier, Bellman, Doorman, Guest Service Center och Library. De som jobbar byter sektion och turas om i skift. Nu ar jag i Center, da sitter man inne pa kontoret och tar hand om gastprofilerna innan incheckninarna kommer for da ska man ut i receptionen och ta hand om de som kommer, servera te, coldtowel och ga igenom deras hotellprofil. Sa innan jag satte mig har har jag gjort iordning valkomspaket med olika papper, kartor och erbjudanden som lamnas till gasterna nar de kommer. Jag har aven stadat lite darute, allt ska va skinande och perfekt! ;)
Igar var jag i GSC- Guest Service Center, dar tar de emot telefonsamtal hela dagarna. De har kontaketn mellan alla olika avdelningarna. Tex. om en gast ringer och sager att de har en trasig lampa eller vill ha ett parasoll, sa tar gsc och ringer vidare och sager det till elektrikern eller vaktmastarna, som fixar der. De forsoker losa allt sa gasterna blir nojda. De har aven hand om filmhyrning genom tv i villorna, man kan bara ringa o saga vilken film man vill ha sa fixar de det fran kontoret. De gick igenom alla olika dataprogram och visade hur allting funkade, sen satt jag och observerade vad de gjorde. Man hade kanske inte behovt vara dar i nio timmar, men vad gor man.. de ar bara o le :)   
Jag har tre dagar kvar har, sa det ar val tankt att jag ska hinna med alla olika delar har i Front Office. Imorgon ska jag sta ute i Lobbyn, det ar de som tar emot gasterna forst av alla, valkomnar de hit och ar sa dar kacka o glada, det blir nog bra!.

Helt otroligt vad mycket de kravs for att fa allt att fungera, det gar fortfarande inte att forsta hur stort det ar. Jag vet inte hur de lyckas halla reda pa allt, men pa nat satt gar det. Har vet man allt och gor man inte det da far man hem och lasa pa.. 
Kort och gott kan man saga att det ar en otroligt bra erfarenhet for oss alla tre, att fa se hur man styr upp ett sant har hotell, lara sig hur man skoter F&B- food & baverage och sist men inte minst fa ta del av deras SPAanlaggning. Vi kommer fa nytta av allt vi lart oss manga ganger i livet, sa det ar bara att tacka och ta emot, aven fast det har varit och ar sa jobbigt manga ganger ar vi nog alla tacksamma for (nastan) alla upplevelser och nya erfarenheter. Tre dagar kvar, sen ska vi njuuta av varan valfortjanta lediga dag tillsammans! Det ar den som haller oss vid liv ;)
Tackohej!

Kommer roligare saker sen, forhoppningsvis lite bilder ocksa, pa hotellvillorna och vara lediga stunder tillsammans, sa ni vet att vi lever livet ocksa, fanga dagen och sov fem timmar, de lever vi pa. ;)
 
/Amanda

Kommentarer
Postat av: stefan lindh

Hej!



Mycket bra text, det är kul att få ta del av er praktik. Nu ser vi fram emot lite bilder och jag unnar er verkligen en lediga dag tillsammans.



2010-03-14 @ 10:18:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0